woensdag 30 maart 2011

Can't buy me quality!

Het zal voor niemand meer een verrassing zijn als ik zeg dat ik op zijn tijd wel van een filmpje hou. Er zijn eigenlijk maar weinig dingen van films waar ik niet van hou. Toch is er een terugkerend thema waar ik mij keer op keer aan stoor. Blijkbaar heerst er in hollywood het belachelijke (naar mijn mening dan) idee dat nieuwer gelijk staat aan beter. Ik ben geen expert en ik wil ook niet zeikerig overkomen met een uitspraak als 'vroeger was alles beter', maar ja vroeger was alles beter.
Oke, dat is niet helemaal waar natuurlijk, maar er worden tegenwoordig keuzes gemaakt waar ik gewoon helemaal niks van begrijp.

Op mijn opleiding journalistiek leren wij om te beginnen met de nieuwsaanleiding in onze verslagen en berichten. Aangezien hier mijn regels gelden heb ik de nieuwsaanleiding tot de tweede alinea bewaard, maar hier komt die dan:
Gisteren heeft Warner Bros. bekend gemaakt dat ze na 'The Dark Knight Rises' een Batman reboot willen gaan maken. Voor de mensen die de hollywoodactualiteiten iets minder volgen nog een korte uitleg.
Op dit moment is Christopher Nolan bezig met een derde deel van zijn Batmanreeks (eerder verschenen Batman Begins en The Dark Knight) en heeft gezegd dat dat het de laatste is. Blijkbaar is Warner Bros. het daar niet helemaal mee eens en bij gebrek aan een nieuw verhaal gaan ze dus maar een oude verhaal remaken.
Eerste vraag die dan te binnen schiet nadat je je in een melodramatische bui op je knieën hebt laten vallen en bent uitgescholden is: Waarom?!!!!

Ja, en welk ander antwoord kan dan nog te binnen schieten dan: geld!
En daar raken ze me in hun kleine logica kwijt. Die mensen hebben namelijk geld zat. Dan zou je verwachten dat ze dat geld zouden investeren in de kunst die film is in plaats van meer geld verdienen. Toch is er een bepaalde kapitalistische gedachtegang die bij mij niet helemaal doorkomt.
Steeds maar remaken, rebooten en een nieuwe reeks de wereld inschieten en wanneer die opgehouden is beginnen we toch weer lekker opnieuw.
Perfecte voorbeeld is de Supermanserie. De producers wilden graag nog een vierde deel eraan vast plakken. De cast was hier iets minder over te spreken, dus besloten ze maar opnieuw te beginnen. Kunnen ze meteen weer voor drie delen vooruit.

Het is een fenomeen dat zich niet alleen voordoet binnen de superheldenfilms hoor, maar om de een of andere reden komen die voorbeelden het eerst binnen.
Het is gewoon zo dat de meeste productiebedrijven het meest gefixeert zijn op geld. Alles moet duurder, groter en het liefst met zoveel mogelijk sequels.
En dat allemaal terwijl er zoveel films zijn die bewijzen met hun eenvoud juist zo goed te werken. Nee, als er maar genoeg explosies en special effects in zitten zal het wel een hit worden.

De ironie van dit hele verhaal is dat de ik zo een reeks films kan opnieuwen waarin het thema is dat de hoofdpersoon te veel van het goede wil en dat uiteindelijk terug komt om hem in zijn kont te bijten
(die uitdrukking werkt ook gewoon echt totaal niet in het nederlands). Blow, 21, The Imaginarium of Dr. Parnassus en zelfs Aladdin en de Dievenkoning, allemaal films waar je van leert dat je op een gegeven moment te ver gaat in je hebberigheid en dat loopt niet goed af.
Als ze dus iets meer bezig waren met de inhoud van wat ze maakte en iets minder met de inhoud van hun persoonlijke kluisen, dan zouden ze er zelf nog wat van kunnen leren.

Ik wil natuurlijk niet te zeikerig overkomen en er zijn ook filmmakers die inzien dat nieuw niet altijd gelijk staat aan betere kwaliteit. Kijk naar Walt Disney Studios. Na jaren zijn ze eindelijk teruggekeerd naar handdrawn animation. Nu komen ze iedere twee jaar met een nieuwe klassieke disney film, ten minste dat is beloofd. Zijn er toch nog filmmakers die geleerd hebben dat het soms beter is terug te gaan naar de basis.
En het zijn er natuurlijk veel meer. Er blijven heel veel goede films gemaakt worden, maar de aandacht gaat meestal uit naar de films die het toch wat minder verdienen en dat is nou zo jammer.
De films met het grootste budget krijgen de meeste aandacht. Maar geld staat niet gelijk aan kwaliteit en de film met de meeste kwaliteit zou de meeste aandacht moeten krijgen.
Maar goed, Japan moet ook geen aardbevingen hebben, Wilders geen inspraak in de politiek en mijn bankrekening geen limiet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten