donderdag 25 november 2010

Heey wacht..... ooh hahahaha

Referenties, easter eggs en verborgen grappen. Films zitten er vol mee en ik kan er geen genoeg van krijgen. Het heef verschillende effecten op mensen en ik hou ervan als films effect op mij (en anderen ook wel hoor, zo sociaal ben ik wel). Ik bedoel films zijn toch het beste als ze een indruk achterlaten en een bepaald effect hebben. Het fenomeen wat vandaag op het programma staat zorgt over het algemeen voor een humoristisch effect en naast een schokkend effect is dat denk ik toch wel mijn lievelingseffect. Al moet ik oppassen met wat ik mijn lievelings iets noem, want ik ben wel zo wisselvallig dat het morgen iets compleet anders is.
Maar ik zal even toelichten watvoor effecten zoal worden losgeweekt.

In eerste instantie zorgt het voor een soort cirkelroute, een verbinding tussen films. Film A verwijst naar film B, waarin weer een een referentie naar film C in zit, die op zijn beurt weer verwijst naar film A: cirkel.
En wij mensen houden nou eenmaal van cirkels (dieren waarschijnklijk ook maar die zijn zich er niet van bewust, maar om dat uit te gaan leggen moet ik weer filosofisch voor gaan zitten doen en eerlijk gezegd ben ik daar nu wat moe voor), want dat betekent dat we niet van de lijn kunnen vallen en dat we altijd wel weer ergens zullen uitkomen.
Nou is dit het punt waar ik eigenlijk een voorbeeld wilde noemen, maar guess what, de cirkel is meer een wirwar aan draden en iets te ingewikkeld uit te leggen.

Het tweede effect wat er vaak uit voort komt een soort verbondenheid met de crew. Meestal zijn deze grappen zogenaamde 'inside jokes' waar iedereen op de werkvloer dubbel om heeft gelegen. Als jij daar vervolgens over kunt mee lachen zorgt dat voor een bepaalde band die zich vormt. Oke de band is wel eenrichtingsverkeer, maar er is toch een band. Ik bedoel maar, je lacht om dezelfde grap. En de meeste inside jokes worden door buitenstaanders niet gesnapt. Als jij die wel snapt betekent dat dat jij geen buitenstaander bent. Band band band.
Hier kan ik wel een voorbeeld van noemen, twee soorten zelfs, dus dat maakt het gebrek aan bovenstaan voorbeeld weer goed.
De eerste soort zijn de inside jokes die verborgen zitten in de film en die dus door producers, regisseurs, acteurs en schrijvers zijn gemaakt. Zoals bijvoorbeeld in 12 monkeys. In de scène dat James en Kathryn in de bioscoop zitten en zich al aan het afvragen zijn of het nou allemaal echt is of dat ze gek aan het worden zijn, zie je, voor de goede observeerders, op de voorgevel van de bioscoop een aankondiging staan voor de film Psycho. Een referentie naar de theorieën van James en Kathryn of een link tussen de twee films. Aangezien beide films verder niks met elkaar gemeen hebben, ga ik voor de eerste uitleg. Wanneer die subtiele grap je opvalt is het net of je naast de regisseur staat mee te lachen.
De tweede soort is het beste te vormen met de serie Gilmore Girls. Die serie staat namelijk vol van referenties en die referenties worden gebruikt om grappen te maken. Meer dan de helft van de referenties snap je niet eens en die zijn dan ook minder grappig. Onwijs grappig zijn diegene die je wel snapt en dan heb je opeens het gevoel alsof je in Stars Hollow naast Lorelai en Rory staat mee te lachen.
Het effect van die referenties zijn dan zo groot dat het je kan meevoeren naar een fictieve wereld, that's some strong shit.

Het derde effect is een effect dat eigenlijk altijd wel voorkomt en dan ik combinatie met een van de bovenstaande, of allebei, maar deze sowieso en maar goed ook, want ik vind deze het leukst.
Ik noem het het 'Heey wacht..... ooh hahahaha-effect'.
Hoewel het vrij voor zich spreekt zal ik het nog even uitleggen.
Je kijkt een film, ziet iets dat je opvalt omdat je het eerder hebt gezien of omdat het niet helemaal past in de context, dus je denkt: heey wacht.
Dan gaan je hersens in volle toeren draaien (en bij de een duurt dat wat langer dan de ander) en na een korte (of lange) pauze realiseer je waarom het je zo opviel: oooooooooooooooooooh..
En dan begin je te lachen, samen met de regisseurs, acteurs, schrijvers en andere mensen die hebben gewerkt aan de film/aflevering of samen met de fictieve personages. Hoe dan ook je wordt even opgetilt van je bank en meegenomen naar een andere wereld. Een magische wereld waar geen oorlog bestaat, geen honger en geen tentamens, alleen maar mensen van over de hele wereld die allemaal bij één zijn, omdat ze allemaal lachen om dezelfde inside joke.


Oh en voor ik het vergeet:
Happy Thanksgiving everybody!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten