woensdag 3 november 2010

Novembermaand = Filmmaand

Tijd om Veronica's regime te doorbreken. Een aantal jaar geleden heeft Veronica de meimaand als filmmaand geïntroduceerd. De gehele maand worden grote aantallen films uitgezonden, vaak in een gezamenlijk thema als thriller, superhero movies of premiere maand.
Mijn missie is om dit imago van mei te breken en een andere maand tot filmmaand om te dopen:
November!

Nou is dit geen irrationele uitspraak die op een saaie woensdagmiddag zomaar uit de lucht komt vallen als een studiolamp in The Truman Show. Nee dit is een weloverwogen missie waar een hoop logica achter schuilt.
Logica nummer 1:
De eerste hint dat November een betere filmmaand zou zijn sloeg me vanmorgen recht in mijn gezicht, of eigenlijk mijn voeten. Ik ging de luiken open doen (voor de mensen die denken: hè luiken, woon je in de 18e eeuw of zo. Nee, maar mijn huis stamt er wel uit, dus bij ons is het nog altijd traditie om 's ochtends de luiken open en 's avonds de luiken dicht te doen).
Aangezien ik vandaag een vrije dag had genomen, omdat ik geen zin had om twee treinreizen te maken van meer dan een uur om vervolgens naar een college over voetbal te luisteren, was het half 11 en liep ik nog steeds in pyjama. Lui als ik was had ik geen zin om het hele huis te doorzoeken naar een paar schoenen. Dus what the hell, ik ga wel even op blote voeten.
Nog nooit heb ik onze vloerverwarming zo erg gewaardeerd. Tijdens de paar meter die ik buiten had gelopen was de kou zich via mijn voeten aan het opwerken. Tot net voorbij mijn knieën had ik het ijskoud en waren psychische hulpmiddelen onvermijdelijk. Ik dwong mezelf beelden te vormen van open haarden, warme chocomel en weggedoken zitten in lagen dekens en een film kijken.
Gek genoeg begon deze combinatie van beelden mijn onderbenen hun gevoel weer terug te geven.
Dus de rest van de dag heb ik zin om bij een open haard met warme chocomel een film te kijken verstopt onder lagen dekens. (Note to self: vraag ouders om open haard aan te schaffen.)
Terwijl ik mijn Padington mok met melk in de magnetron zetten om op te warmen en vervolgens er bergen cacao in te gooien, realiseerde ik me hoe goed dat beeld bij de maand November past.
En ook alleen November. December heeft al Sinterklaas en Kerstmis, aandacht genoeg dus. Januari heeft iedereen een hekel aan omdat iedereen dan na twee weken vakantie weer aan de slag moet. Februari heeft (vaak) Carnaval en de meeste mensen zijn tegen Februari de kou zo zat dat slecht weer activiteiten ze de oren en de neus tegelijk uit komen.
November verdient de titel filmmaand.

Logica 2:
De tweede rede had ik stiekem al eerder bedacht, maar nog niet echt naar dit onderwerp gelinkt.
In November komen ontzettend veel films in de bioscoop. Sint | HP7 part 1 | MegaMind | Due Date | Mother & Child | The Last Exorcism | allemaal films die in November uitkomen en allemaal films met mogelijke Oscarnominaties, aangezien de felbegeerde Acadamy Award rond januari/februari wordt uitgereikt en haar nominaties niet zelden uit de novembermaand haalt.

Kritiekpunt bij deze logica: Juli is ook een maand waarop veel films in de bioscoop komen. True! Maarrrrr, de films uit de maand juli komen vaak rond oktober en november op dvd uit, terwijl de novemberfilms een filmrelease in februari genieten. Dus zo haalt november meer punten dan juli.

Als ik heel erg mijn best (of niet eens misschien heel erg) zou ik nog een pleidooi van uren lang kunnen maken over waarom november als filmmaand moet worden betiteld, maar ik vind dat ik mijn punt heb gemaakt.
Fuck Veronica, voor de echte liefhebber is November de maand om films te kijken.
Ik zelf heb afgelopen week mijn collectie uitgebreid met 26 spiksplinternieuwe aanwinsten, dus als mensen mij nodig hebben: ik zit op mijn kamer met een voorraad chocomel genietend van een film. Als je me niet ziet zit ik waarschijnlijk begraven onder dekens of ben ik aan het shoppen voor een open haard.

1 opmerking:

  1. I´m with you man! ik snap de logica van een meimaand filmmaand ook niet echt:)

    BeantwoordenVerwijderen